Can Tho de drijvende markt dag 4 (11 juli)

11 juli 2018 - Can Tho, Vietnam

Vannacht redelijk goed geslapen al was het matras wel heel erg hard. Het wekkertje ging om 5:50u immers om 6u werden we al weer bij het ontbijt verwacht (wat overigens een heerlijk ontbijt was met muffins, cakejes, broodjes maar ook vers gebakken eitje, je kon je ook al tegoed doen aan allerlei Vietnamese gerechten, toch maar liever niet....).We vertrokken zo vroeg zodat we op die manier de grote toeristenmassa voor zijn op de drijvende markt.
Met de bus werden we naar de motorboot gebracht die ons naar de drijvende markt van Can Tho zou brengen. Hier wemelt het van de bootjes met locals die op het water hun koopwaar willen slijten. Op een grote stok wordt hun koopwaar omhoog gehouden zodat iedereen van verre al kan zien wat er verkocht wordt.
De delta fungeert als een markt voor de groothandel om hun spullen te verkopen. Zo wordt een grote boot afgeladen met bijv. ananassen. Kleine bootjes komen langs om anassen af te nemen en verhandelen deze op de lokale markt.
Tijdens deze boottocht werd wel weer duidelijk dat men hier geen kaas gegeten heeft van afvalreiniging, scheiden van afval, rekening houden met het milieu etc. Het is echt een vieze bende op het water, langs het water en op de waterkant. En dan direct achter deze armoede en vuilnisbelt staat dan een mooi hotel, bizar!
Na de drijvende markt die wij toch wel wat tegen vonden vallen door naar een cafeetje/fruitplantage. Hier hadden we de keuze om te gaan fietsen door de omgeving of anderhalf uur daar blijven. Besloten om te gaan fietsen, precies wat we nog graag wilden doen in deze omgeving. Dus hop op de fietsen en gaan met die banaan (deze zijn we velen tegegekomen onderweg😉). We fietsen tussen palm- en banenenbomen en een tropisch bos. Met heel veel modder door de vele regen die daar valt. Maar ach lekker door de blub geen probleem, we spoelen de slippers later wel weer af. Onderweg nog kleine kinderen gezien die naar ons toerenden en zwaaiden. Leuk om ook zo de andere kant van Vietnam te zien en hoe de mensen hier leefden tussen de kippen honden en varkentjes.
Onderweg nog gestopt bij een boom die ten tijde van de Vietnamoorlog was gebombardeerd boom was verdwenen maar wortels zijn blijven groeien boven de grond. Grond is nu ook heilige grond geworden. Aan het eind van de fietstocht begon het enorm te waaien en kleurde de lucht donker. Ik zei nog tegen Fenne volgens mij gaat het zo regenen en ja hoor ik had het nog niet gezegd of het kwam met bakken uit de lucht. Te laat om nog een poncho of paraplu te pakken. Dus trappen maar.... Al lachend werden we weer begroet door de fietsverhuurder die het wel humoristisch vond van die doorweekte toeristen.
Fruit en potje Chinese thee stond al weer klaar en daarna weer terug naar de boot.

In dit gebied zie je enorm veel fruitbomen, immers door fruit te gaan verbouwen is het leven van de Vietnamese boer een stuk minder zwaar en veel prettiger geworden in vergelijking met het verbouwen van rijst. Bijna 70% van de bevolking leeft op het platteland en ontwikkelt zich niet verder dan boer in armoede maar heeft nu met de fruitboom wel meer toekomst.
Na plantage weer op de boot waarna we in de regen terugvaarden naar de bus die ons terug naar Saigon bracht, met een tussenstop op een lokale markt waar we konden lunchen, maar we sloegen dat toch maar even over toen we de kraampjes zagen en kozen veilig voor een trosje banaantjes. In Saigon nog tickets gekocht voor de bus die ons morgen naar Mui Ne zou brengen. Weer vroeg op 5:30u om op tijd bij de bus te zijn van 6:30u. Opvallend is ook dat men hier er toch andere fatsoensnormen heeft dan in Europa. Al luid rocheld en proestend loopt men hier over straat.

1. Lex:
    11 juli 2018
    Ze hebben er iig wel friet:)
  2. Margo:
    11 juli 2018
    Wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt daar in die totaal andere wereld!! Super foto's ook weer! En Fenne die spin....OMG.... :( .. geef mij dat andere zwarte beessie maar ;) Goede reis weer verder!!!
  3. Luc &Susan Stevens:
    13 juli 2018
    Tsja je maakt wat mee hier. Voor de kids af en toe wel even slikken.
    Maar echt een superreis!
    Liefs van ons