Cham eilanden snorkeltour dag 10 (dinsdag 17 juli)

17 juli 2018 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Om 8:30u werden we opgehaald door een minibusje die ons direct naar de haven van Hoi An bracht. Hier een grote toeristische bedoening, met heel heel veel Aziatische toeristen. Wij waren duidelijk in de minderheid. In de haven moesten we wachten op mini bankjes, zodat je knie aan knie tegenover je tegenover buurman/vrouw zat. Tegenover ons zat Kyara zij was een Siciliaanse die alleen door Vietnam trok. Na even wachten mochten we de speedboot op voor een tocht van ongeveer 25 minuten naar Cham eiland. Het was winderig en we hadden veel golfslag, de boot klapte steeds op het water, was erg spectaculair.
Luc wilde het filmen maar door deze hoge golfslag was dat eigenlijk niet mogelijk.
Op de boot moesten we een keuze maken, zwemmen bij het strand of sightseeing. Wij kozen voor sightseeing, wij dachten dat we om de eilandjes gingen varen, helaas gingen we naar het dorpje op het eiland. Hier nog een museumpje bezocht van het eiland. Hier zag je allerlei 'zeemonsters' op sterk water. Ook legden ze uit dat het vele plastic in de zee door de schildpadden als 'jellyfish' (kwal) werd gezien en opgegeten, met alle gevolgen van dien.
Later liepen we nog even over het eiland en bezochten we nog een boeddistische pagode.
Na 45 minuten was het tijd om te gaan snorkelen en gingen we met de duikboot naar de snorkelplaats. Hier kregen we van de kapitein de snorkelset, beschimmeld 😱
Gelukkig had ik een flesje anti-bacteriële gel bij. Hiermee hebben we het mondstuk schoongemaakt en er verder maar niet teveel bij nagedacht 😬
Onder water was je alles vergeten, wauw heel veel koraal en allerlei vissen in diverse kleuren.
Kleine visjes, grote vissen gestreept, gespikkeld echt heel gaaf. Het snorkelen ging de kinderen ook goed af al had Nikki in het begin wel moeite om te kunnen ademen door de snorkel. Wij waren zo slim om bananen mee te nemen, we wisten van vorige keren snorkelen dat de vissen daar gek op zijn. Fenne had deze banaan voor haar duikbril gehouden en alle visjes kwamen voor haar bril de banaan opeten. Na 45 minuten moesten we stoppen, het voelde maar als een kwartier. Daarna weer met de speedboot terug naar het strandje, wat een prachtig strand zou het zijn als het niet was volgestouwd met toeristen en opblaasbaar plastic speelgoed. Mooi goudgeelzand palmbomen en blauwe zee.......en heel veel toeristen.
Hier kregen we de lunch een hele tafel vol met allerlei gerechten, vis, gevulde schelpen, scampi's maar ook morning glory (lijkt wat op spinazie) een soep met brokjes vlees en schaal zeevruchten mer zoetzure saus en als toetje Chamcake (was een soort van gelei met kokos en pinda gewikkeld in een bananenblad). Ik vond het wel lekker, de rest niet...
Na de lunch met de speedboot terug naar Hoi An.
Kinderen wilden nog even zwemmen in het hotel en Luc en ik wilden nog even het stadje in. Uiteindelijk de fiets gepakt en met vieren naar het oude centrum gereden. Alle gebouwen ademen de sfeer van Cuba. En er heerst een hele relaxte sfeer. Fenne is al helemaal aangepast aan de Vietnamese cultuur en belt er op los op haar fietsje. Wat dat betreft zijn ze beiden met vlag en wimpel geslaagd voor het fietsexamen. Als je in deze hectiek zonder ongelukken door de stad kunt fietsen, dan kun je dat overal. Nog wat winkeltjes bezocht en op tijd gaan eten....zodat we nog een rustig avondje hebben in het hotel.

1. Margo:
    18 juli 2018
    Echt een groot avontuur daar hè en respect voor jullie dat jullie na het zien van al die engerds op sterk water nog durfden snorkelen ;) Maar dat het mooi was geloof ik direct en wat een prachtig palmen strand ook idd. En top foto's, vooral ook die van die Vietnamese fruitmeisjes 8)
  2. Monique:
    20 juli 2018
    Leuke verhalen en foto's! Geniet er nog lekker van. Ik zal regelmatig kijken om op de hoogte te blijven!
  3. Luc &Susan Stevens:
    20 juli 2018
    Jullie ook alvast een hele fijne vakantie in the States, jullie hebben nu het vakantieweer in ieder geval al thuis.