Ninh Binh/Tam Coc dag 16 (maandag 23 juli)

23 juli 2018 - Tam Coc, Vietnam

Vanmorgen om 5:45u met de nachttrein aangekomen in Ninh Binh. Her was weer een ellendige nacht. Gelukkig dit keer niet zo koud, maar wel een trein die flink schudde. Je werd letterlijk helemaal geshaked, bovendien zaten we vrij vooraan in de trein waardoor je je de trein steeds hoorde toeteren. Alledrie slecht geslapen, alleen Fenne had prima geslapen, omdat er op dat tjjdstip geen bussen zijn besloten on de taxi te nemen naar de homestay. Hier verblijven we bij een familie die bamboe bungalows verhuurd. Wij hadden een eigen bungalows met uitzicht op de karstbergen het en water. Echt heel mooi, maar wel helemaal open, dus noodzaak dat we onder de klamboe slapen. Inmiddels zijn we allemaal al helemaal lek geprikt door de muggen. We hebben wel deet bij maar met die hoge luchtvochtigheid loopt het er met het zweet zo weer vanaf😱 Gelukkig is het hier geen malaria gebied.

Bij de homestay ontbijtje genomen en daarna fietsen gehuurd om de ongeving te verkennen. Advies gekregen van de eigenaar voor welke mooie route we het beste konden doen. Ook hier werd het advies gegeven om de 16 km naar de Bai Dinh tempel het brommer/scooter te doen. Echter uit veiligheidsoverwegingen gaan we dit toch niet doen. Inmiddels al 3 ongelukken gezien en een backpacker die helemaal open lag omdat hij was uitgeleden. Eigenaar was van mening dat het toch wel ver was, echter we kennen onszelf en weten dat we dit toch echt wel kunnen. Dus hop fiets gepakt en gaan.... was overigens erg heet en zweet liep weer in straaltjes van ons lijf. Uiteindelijk ook nog verkeerd gefietst, maar dan toch de tempel bereikt. Het was overigens een schitterende fietstocht tussen al die bergen.
Tempel blijkt de grootste boeddistische tempel van heel zuid oost Azie te zijn en aangezien het een klim van 4 km was besloten om alleen het bovenste deel te bezichtigen. Het was namelijk zo heet. Tempel was overigens gigantisch duizenden gouden boedha's in soort van galerij en prachtige tempels en hoge pagode.

We hadden hierna wel een ijsje verdiend, bleek maar 5000 VND te zijn (omgerekend ong. 20 eurocent), daar kun nog eens ijsjes voor halen 😜

Daarna een boottocht geboekt door het karstgebergte, je vaarde door een grot en vanwege het hoge water moesten we op de bodem van de boot liggen om te voorkomen dat we ons hoofd zouden stoten. Boottocht vaarde ook langs de plek waar de film King Kong was opgenomen. Hier waren ook hilltribes waar Nikki en Fenne mee op de foto mochten, lekker toeristisch maar blijft leuk.

Al met al een hele leuke boottocht van ong. 2 uur. Inmiddels was het al 17:30u en was het tijd om terug te fietsen. Ik wist al dat deze streek bekend stond om zijn geitenvlees. Tot onze schrik stonden er langs de weg verkopers die geitenvlees verkochten. Meerdere geiten was onthuid en licht geroosterd in zittende positie naast de weg uitgestald met kop en al 😥
Snel doorgefietst....
's Avonds in de homestay gaan eten bleek dat de andere vier tafeltjes ook Nederlanders waren. Gezellig om zo even wat reisverhalen uit te wisselen. Rond 21u maar naar onze hut gegaan om op tijd te gaan slapen, hebben immers nog wat uurtjes in te halen😴

Foto's komen morgen, geen puf om dat nu nog uit te zoeken, weltrusten....

1. Margo:
    23 juli 2018
    Weer helemaal bij gelezen...wat ontzettend mooi en wat een bikkels zijn jullie...respect!!! En ik duim voor droog weer ;)