Tam Coc/Cat Ba dag 18 (woensdag 25 juli)

25 juli 2018 - Cat Ba Island, Vietnam

Zo bijzonder vannacht.... Er zat een vuurvliegje vannacht in ons bamboehuisje. Nooit geweten dat het zo'n fel licht gaf. Hij vloog rond en ging daarna tegen de wand zitten waar je het lichtje zag flikkeren.

's Ochtends worden we wakker van allerlei verschillende soorten vogels en af en toe een plons van vissen die boven het water uit komen. Bijzonder om mee te maken, maar toch ook wel weer blij als we vanmiddag naar Cat Ba gaan. Ik en de kinderen worden hier namelijk helemaal lek gestoken ondanks spray en klamboe.

Na het ontbijt de fietsen gepakt en naar Hang Mua viewpoint gegaan, was een stevige klim van ruim 500 treden maar eigelijk waren het er veel meer aangezien sommige treden zo hoog zijn dat het wel 2 tot 3 treden zijn. Het was ook op dat moment al 32 graden en het zou 38 graden worden. Maar eenmaal boven is het uitzicht fenomenaal...... Wel een liter zweet verloren maar dat vullen we wel weer aan.
Wel heel blij dat we niet gisteren gegaan waren, het was nu veel helderder.

Voor de 6e keer op een rij het Nederlandse echtpaar tegengekomen, eerst in restaurant Hue, daarna in trein naar Dong Hoi. Vervolgens bij Paradise cave en daarna nog 2x in restaurant in Phong Nha. Nu weer bovenop op de berg bij Hang Mua.
Zij gingen morgen naar Halong bay, dus wie weet....

Na de klim even wat vocht aangevuld, echt die koude cola smaakt op dat moment zo lekker!!!

Daarna werden we opgehaald door taxi voor transport naar Cat Ba. Hopelijk hebben we daar net zo'n mooi weer als we hier hebben gehad. Om 12:35u waren we al bij vertrekplaats bus, terwijl deze volgens homesray om 13:15u vertrekken. Echter het bord dat er stond gaf aan vertrek tussen 13:20/13:40u. Oeps met een beetje pech staan we dus meer dan een uur voor niets te wachten. Om het wachten te verzachten wilde ik een ijsje gaan halen bij restaurantje waar ik gisteren ook ijsjes ging halen. Ik vroeg wat de kosten waren per ijsje. Ze keek me aan en zei 20.000 VND, huh gisteren waren ze nog 10.000 vnd. Dus ik zei dat tegen haar waarop ze aangaf oke oke 10.000 dan 😬

Inmiddels was het al 13:45u en nog steeds geen bus gezien, wel ratten in het restaurant (dit m.n..tot afgrijzen van Nikki, die met de voetjes van de vloer zat en niet meer alleen naar de wc durfde te gaan).

Ik liep naar achteren om te vragen hoe lang het nog zou duren, ze spreken eigenlijk geen Engels, maar de man gaf met zijn vingers aan 2 (2 wat minuten, uren) ??? Hij ging even iemand wakker maken en zij kwam ons in gebrekkig Engels duidelijk maken dat de bus pas om 14u zou vertrekken 😡. Uiteindelijk vertrokken we pas om 14:20u, dus bijna 2 uur gewacht....

De buschauffeur reed als een malle en wij zaten op de achterste bank met vieren, het leek wel een attractie we werden meerdere keren uit de stoel gelanceerd en ik vroeg mij echt af of we wel zonder ongelukken op de plaats van bestemming zouden komen.

Gelukkig toch heelhuids bij het veerpont aangekomen, daar moest de bus op een oud verroest veerpont, zag er niet echt veilig uit. Gelukkig was het rustig weer en konden we veilig naar de overkant. Na ruim een uur rijden bij het hotel aangekomen, was nou niet echt waar we op gehoopt hadden, ze zijn in Vietnam heel goed in het maken van mooie advertenties die geen recht doen aan de werkelijkheid. We weten straks wel des te meer te waarderen wat we thuis hebben.

Hierna een hapje gegeten en georienteerd op de boottocht die we morgen willen gaan doen.