Dag 30 weer thuis

17 augustus 2022

Inmiddels zijn we weer thuis gekomen, reis ging voorspoedig alleen in Frankfurt hadden we een vertraging van ruim een uur. Beetje balen als je al zo dicht bij huis bent. Uiteindelijk iets na 18:30u geland, nu wacht de was, huishouden en werk 😕

Terugkijkend op onze vakantie zijn we in ruim 4 weken door Zuid West-Amerika  heen getrokken en hebben we de staten: California, Nevada, Utah en Arizona gezien. Zoveel verschillende landschappen zo'n ongelooflijke mooie natuur en wat een vriendelijke mensen en reis om nooit meer te vergeten!! We hebben meer dan 6000km gereden, gemiddeld ruim 7 km. en 20 verdiepingen per dag gelopen. Heel veel fast food gegeten, met meest favoriet Panda Express, Wendy's, Domino's, Taco Bell en Habit Burger. Voor zover we weten niet aangekomen 😂 We hebben in 17 verschillende hotels geslapen. Dus ons eigen bedje is wel weer heel welkom!!

Na 4 weken hebben we een redelijk beeld gekregen van Amerika.

Wat zijn nu de 'grote' verschillen met Nederland:
Uiteraard is de natuur hier zo bijzonder, puur, groots en gevarieerd wat een verschil met het 'platte' gecultiveerde Nederland.
Wat een ruimte in het land er zijn vaak  kilometers geen bebouwing te zien.
De wegen zijn erg goed, breed en leeg, waardoor je buiten de grote steden nooit files hebt. De auto's zijn gemiddeld genomen een stuk groter dan in Nederland, kleine autootjes kennen ze hier niet.

De mensen zijn veel toegankelijker, behulpzamer en vriendelijker, ze maken meteen een praatje en zijn geïnteresseerd in jouw reis en waar je vandaan komt.
De bevolking is echt trots op hun land wat geuit wordt in de liefde voor hun land en de Amerikaanse vlag die je overal ziet hangen.
Hier ligt geen rommel in de natuurgebieden, geen papiertje of plastic verpakking zie je liggen en er staan niet eens afvalbakken in de meeste parken.

Voor toeristen is het allemaal supergoed geregeld, parkenpas voor 80 dollar waar je een jaar lang alle nationale parken mee kunt bezoeken.
Veel visitor centers (soort VVV) met erg enthousiast personeel die jou graag helpen met het uitzoeken van de beste wandelingen/bezienswaardigheden.
Overal wc's waar je gratis gebruik van kan maken. Parkeren is op de meeste plekken gratis m.u.v. de grote steden bij de belangrijke toeristische plekken.

Het leven is hier veel minder gehaast dan in Nederland, zelfs achter de kassa bij de supermarkt nemen ze de tijd om een praatje te maken.

Is het dan echt allemaal zoveel beter dan in Nederland?? Nee, zeker niet!!

Ze zijn in Amerika allemaal nog wel erg conservatief en lopen op heel wat zaken achter in vergelijking met het moderne Nederland.
De hoeveelheden wegwerp plastic is echt verschrikkelijk, ieder hotel maakt alleen gebruik van wegwerp plastic, borden, bekers en bestek alles gaat de prullenbak in... Op het gebied van duurzaamheid valt er in Amerika nog veel te winnen
Het leven is echt een stuk duurder dan in Nederland (lonen zijn wel een stuk hoger dan in Nederland).
De aantallen daklozen zijn gigantisch in de grote steden, in die zin heeft Nederland zijn zaakjes toch een stuk beter geregeld.

Voor de vegetariërs is hier weinig geregeld. Bij veel fast food restaurants hebben ze vrijwel geen vegetarische opties. Groenten zijn erg schaars als je uit eten gaat.

Wij hebben in ieder geval een fantastische vakantie gehad en zijn weer een hele ervaring rijker. Wellicht gaan we nog een keer terug en dan meer naar het Noorden, zodat we Yellowstone, Glacier en Teton NP kunnen bezoeken.
Voor nu nog lekker nagenieten van alles wat we hebben gezien en gedaan. Bedankt voor al jullie reacties en leuk dat jullie hebben mee gelezen!!!

Liefs Luc, Susan, Nikki en Fenne

1. Renate:
    17 augustus 2022
    Welkom thuis en tot snel!! Ga jullie verhalen missen 😊
  2. Wendy:
    18 augustus 2022
    Mooie samenvatting van jullie reis. Welkom thuis.
  3. Margo:
    18 augustus 2022
    Overduidelijk een ge-wel-di-ge reis voor jullie en echt super leuk om zo een beetje mee te hebben kunnen genieten!!!!!!!!😘
  4. Fiona Leffers:
    18 augustus 2022
    Welkom thuis en tot snel!
  5. Renate:
    18 augustus 2022
    Maar nog 1 dingetje.. Nederlanders zijn toch ook trots op hun land? Hier hangt ook heel het land vol met vlaggen.. al hangen ze dan wel op hun kop?
  6. Carolinevanheijster@gmail. com:
    19 augustus 2022
    Lieve Susan, je reisverslagen waren superboeiend en met de foto's en video's gaven ze een heel goed beeld van de uitgestrektheid en diversiteit van het Amerikaanse landschap. Iedere vergelijking met ons zwaar overbevolkte, volgepropte land gaat natuurlijk mank. Dat het Amerikaanse volk zo vriendelijk, belangstellend en behulpzaam was, wist ik ook niet. Een prettige ervaring lijkt mij. Kortom heel veel moois om op terug te kijken.
  7. Carolinevanheijster@gmail. com:
    19 augustus 2022
    Dat jullie, ondanks alle junkfood geen grammetje aangekomen zijn, verbaast me niets. Jullie hebben een sportieve topprestatie geleverd met jullie eindeloze kilometers klimmen, klauteren en lopen. CHAPEAU !!