Op naar de Mekong delta dag 3 (dinsdag 10 juli)

10 juli 2018 - Ben Tre, Vietnam

Na weinig uurtjes slapen ging om 6u de wekker en zijn we snel opgestaan voor de tweedaagse excursie naar de Mekong delta.
De Mekong Delta, die door deVietnamezen de delta Song Cuu Long wordt genoemd, wat zoveel betekent als Negendrakenrivier. In een tijdspanne van duizenden jaren sloeg hier meegevoerd rivierslib neer, waardoor de bodem zeer vruchtbaar is en op sommige plaatsen langs de kust meer dan 80 mtr. per jaar aangroeit. Tegenwoordig is de delta met zijn 40.000 km iets kleiner dan Nederland. Het gebied telt een kleine 30 miljoen inwoners, ruim meer dan een kwart van de totale bevolking. Na de hectische stad zie je het onderweg steeds groener worden, rijstvelden en vele palm- en bananenbomen. Het is wel behoorlijk bewolkt, volgens de gids was het belangrijk om poncho en paraplu's mee te nemen. Aangezien het behoorlijk hard kan regenen.
Binnen twee uur met de bus zijn we in Ben Tre en gaan we met een grote motorboot de Mekong op, waar het lanschap van industrieel steeds landelijker en groener werd. Geweldige uitzichten en je blijft maar foto's maken. Na een tijd varen gaan we naar een bijenfarm waar je op de foto mocht met een bijenraat in je handen, euhh nee bedankt vindt al die bijen die om je heen vliegen eng genoeg.... ook Luc Nikki en Fenne bedanken voor de eer. Aansluitend gaan we bijenthee drinken, bestaande uit honing siroop met iets van korrels erin (mierzoet). Fenne slaat deze ronde toch liever even over. 'Wa de boer nie ken.....da vreet hij nie'. Hier gaan we naar een kokossnoepjes fabriek (eigenlijk meer een buitenstookplaats), hier zie je hoe de snoepjes worden gemaakt en mag je ook proeven. Heerlijk smaakte naar een soort kokostoffee. Het kokossap wordt samen met rijst een uur ingekookt en dan hield je uiteindelijk een kleverige massa over. Combinatie beugel snoepje bleek dat echter een 'no go'.
Voor de liefhebbers ik heb een pakje gekocht....😋
Na het snoepje kregen we onder het genot van traditionele muziek en zang (als het de radio was had ik overgeschakeld naar een andere zender, maar ach ja hier hoort het wel bij de cultuur en vrolijk klappen we mee) tropisch fruit uit de regio (mini banaantjes, longan, lychees, watermeloen en ananas). Hierna vervolgden we onze tocht per motorboot richting van het lunchrestaurant. Na een wandeling langs schattige hutjes van de locals waar je het echte autenthieke Vietnamese leven kunt zien, komen we aan bij de lunch. Oeps dat is even slikken.... een enge vis geroosterd met kop met tandjes staat ons al vanaf het tafeltje aan te staren. Ohhh jee... die moeten wij gaan eten. Hebben we ook nog de pech dat wij als laatste aankomen en dus de hoeveelheid van 8 personen voor ons vieren krijgen en een vriendelijke Vietnamese die voor ons de bordjes wil volscheppen. Tsja afslaan is niet beleefd, oké verstand op nul en eten maar.... de vis wordt door de dame met de hand geplukt en samen met andere groente en noedels in een springrol (soort van loempia maar dan een zachte en kleverige buitenkant). Eigenlijk smaakte het best goed. Weer een grens verlegd 😁
Daarna kregen we nog rijst met sperziebonen en varkensvlees wat op babipangang leek (erg lekker). Na het eten gingen Nikki Fenne en ik nog naar de wc ergens in de bush bush. Ik ging eerst en daarna Fenne. De deur was nog maar net dicht toen Fenne hard begon te gillen. Bleek er een enorme spin te zitten in de wc pot. Waarschijnlijk zat hij er al toen ik ervoor op de zelfde wc zat.....ieks.
Fenne hoefde ineens niet meer te plassen.
Na de lunch werden we met de tuktuk naar de roeiboten gebracht. Het leek wel een racecircuit en onze chauffeur dacht dat hij Max Verstappen was. Palmtakken zwiepten langs het dak en af en toe hadden we het idee dat we uit de bocht vlogen. Oftewel erg spectaculair. Na de tuktuk nog even rustig over de Mekong gevaren in een sampan bootje met een vrolijke kapitein en daarna stond onze bus te wachten om ons binnen 3 uur naar Can Tho te brengen.
Gelukkig waren de weergoden vandaag goed gestemd en hebben we geen drupje regen gehad en volop zon 🌞 Onderweg maakten we een sanitaire stop. WC zonder wc papier, de billen dienden gewassen worden met een schepje dat in een bak met water zat. Met dit zelfde water diende je de wc ook door te spoelen. En voor de echte ijdeltuiten lagen er ook kammen klaar die heel aardig iedereen kon gebruiken om het haar weer tip top in orde te brengen. Om 17u waren we in het Phan That Riverside hotel een mega hotel met zwembad direct aan de Mekong. Al is deze niet echt een streling voor het oog, bruin water met veel afval langs de oever. Om 18:30u werden we weer bij het diner verwacht helaas voor de kinderen (en ook voor ons) was het eten niet echt geweldig weer een hele vis in schaal dit keer, maar zag er niet erg smakelijk uit. Na het diner nog even naar de avondmarkt in de stad waar er naast kleding ook diverse Vietnamese snacks verkocht waren, bijv. een lekkere gefrituurde kippenteen of eendennekje. Het is maar waar je van houdt. Wij besloten het toch maar te houden bij een soort pannenkoek met banaan chocoladepasta en room (bijna net zo lekker als de pannenkoeken van oma😋). Verder heeft Nikki nog en leuk spijkerjasje gescoord en wat lekkere donuts gekocht (compensatie van het mindere avondeten). Om 21:30u werden we met hotelbusje weer teruggebracht. Vandaag ook de eerste kakkerlakken gespot, zullen vast ook niet de laatste zijn! Echt grappig is dat Nikki en Fenne eigenlijk altijd groter zijn dan de vrouwen hier.