Ho Chi Minh Stad dag 2 (maandag 9 juli)

9 juli 2018 - Ho Chi Minh Airport, Vietnam, Vietnam

Zo na een kort nachtje om 7:30u moe uit bed. Wel wat onrustig geslapen, maar toch maar opgestaan om toch maar zo snel mogelijk in het ritme te komen. Eenmaal uit bed voelt iedereen zich best fit en lijkt het met de jetlag ook mee te vallen. Naar het oude centrum (district 1) gelopen na een paar minuten wachten op een gaatje om over te steken (deze waren er niet 🤔 met 'gevaar voor eigen leven' toch maar een grote weg overgestoken. Al doende leert men en aan het einde van de dag staken wij ook met veel souplesse de drukste kruisingen over. Deze manier van oversteken wordt ook wel de ‘Saigon Walk’ genoemd: de enige manier om een weg over te steken. Je begint doelbewust te lopen, in het hetzelfde tempo. Je aarzelt niet, je stopt niet, je kijkt niet zenuwachtig rond. Alleen dan slalommen de Vietnamezen vaardig om je heen. Ontbijtje genomen bij Highlands coffee, een heerlijke Banh Mi broodjes met ge-bbq-de kip en varkensvlees. De straatkraampjes durven we toch nog niet aan. Ondefinieerbare stukjes vlees ongekoeld in de volle zon 😱.

Besloten om eerst maar even de tour naar de Mekongdelta te bevestigen voor morgen en daarna de stad verder te bezichtigen. Nadat we de tour hebben geregeld aansluitend beslotem om naar het Herenigingsmonument te gaan (bekend uit 1975 toen een Noord -Vietnamese tank door het zware smeedijzeren hek heen reed, dit betekende de val van Saigon en het einde van een 30 jaar durende gruwelijke oorlog. Hier vervolgens naar de Mariammam tempel gegaan, dit is enige de hindoestaanse tempel. Gelovigen doneerden hier tasjes met eten, die later aan de armen werden gegeven.
Onderweg kwamen we nog een hele mooie boom tegen met een netwerk aan wortels boven de grond. Vervolgens de Notre Dame, hoofdpostkantoor, stadhuis en de opera allen gebouwd ten tijde van de Franse overheersing. Nog duidelijk te zien in de koloniale Franse architectuur. Om toch iets van de geschiedenis mee te krijgen besloten om naar het War Remnants museum te gaan. Tickets gekocht en eenmaal binnen kregen we toch het vermoeden dat we niet in het juiste museum waren beland🤔 en ja hoor we hadden kaartjes voor het Ho Chi Minh museum gekocht. In 10 minuten door het museum gezien en daarna wilden de kids shoppen. Hierna onze weg vervolgd naar de Ben Tanh markt, op dat moment begon het heel hard te regenen. Ongelooflijk lijkt wel of die scooters kunnen toveren ineens hadden ze allemaal een regenponcho aan. Gelukkig was het een korte hevige bui en de regen was gewoon warm.
Iets later zelfs nog getuige van een aanrijding tussen twee scooters (letsel leek gelukkig mee te vallen).
Bij de Benh Tanh markt leek het wel of je in Turkije was je werd echt aangeklampt met de vraag of je iets wilde kopen (bijv. Uitgepoepte koffiebonen door een wezel scheen een delicatesse te zijn) en uiteraard heel veel nepkleding en op verschillende plekken smerige luchtjes en daarna weer heerlijke etensgeuren.
Aangezien we eigenlijk toch niets wilden kopen (rugzak moet immers niet te zwaar worden) alsnog naar het War Remnants Museum te gaan. Poehhh dat was wel even slikken zeg, wat een gruwelijkheden zijn daar gebeurd. Guillotine, gevangenen opgesloten in tijgerkooien in de volle zon, gifgassen en mishandelingen 😥 vastgelegd op verschrikkelijke foto's.
In het museum was ook een zolder vol met vleermuizen en af en toe vloog er een over je heen. Vloer lag vol met uitwerpselen ik kan je zeggen dat rook niet echt heel fris.
Tegen de avond naar Bitexco tower op de 50e verdieping gegaan om daar te genieten van de skyline van Saigon toen het langzaam werd. GEWELDIG wat een uitzicht en bijzondere belevenis.
Moe en voldaan lekker Vietnamees gegeten en werd het tijd om richting appartement te gaan en de oogjes weer toe te doen Immers morgen gaat om 6 uur weer het wekkertje. We moeten om 7 uur immers weer bij kantoor van reisbureautje zijn voor de 2 daagse excursie naar de Mekongdelta.
Welterusten!!!