Dag 4 Yosemite NP

24 juli 2022 - Lee Vining, California, Verenigde Staten

Dag 4
Vanmorgen om 5:45u opgestaan, zodat we op tijd naar Yosemite NP konden gaan. Hopelijk zijn we dan de grote meute met toeristen een beetje voor. De weg naar Yosemite NP was al prachtig, echter bij binnenkomst van het park tot bijna tranen geroerd door de overweldigende natuur. Wat een prachtige uitzichten!!

Bij de ingang van het park wordt al nadrukkelijk gewaarschuwd voor beren en poema's (mountain lions). Er wordt uitgelegd hoe ze af te schrikken mochten ze je aanvallen. Luc denkt dat het allemaal wel mee zal vallen, ze komen echt niet op mensen af op die druk bezochte wandelpaden midden op de dag. Bij de parkeerplaatsen staan speciale bearproof afvalbakken. Advies van de ranger was om de etenswaren die we in de auto hebben liggen goed af te sluiten en uit het zicht te leggen. Immers beren kunnen etenswaren al op zeer grote afstand ruiken.

Besloten na overleg met een ranger om naar de Vernal en Nevada fall te wandelen, aansluitend naar Mirror Lake met uitzicht op de Half Dome. Als we dan nog genoeg energie over hebben nog naar de Lower Falls.

Met de shuttle bus werden we vervoerd naar de start van de Vernal fall, meteen zien we al een paar eekhoorns, met veel moeite geprobeerd om er een foto van te maken niet wetende dat we er nog tientallen zouden tegenkomen. Het pas is een beetje rotsachtig en gaat vrij steil omhooggevallen. Gelukkig is het nog vroeg op de dag en valt de hitte nog mee. Onderweg blijf je foto's maken en wordt het uitzicht op de waterval steeds mooier. Laatste stuk gaat helemaal stijl en na een pittige klim staan we boven bij de waterval. Hier stikt het van de eekhoorns die niet bepaald bang zijn voor mensen. Ze komen op je af in de hoop dat je wat eten voor ze hebt, eentje komt zelf bij mij op schoot. Helaas voor de eekhoorn krijgt hij van mij geen kruimeltje. Jammer om te zien dat andere mensen de parkvoorschriften negeren en de diertjes aan het voeren zijn. Het is wel een geinig gezicht al ruziënd vechten ze om het eten en uiteindelijk gaat de snelste ermee vandoor.

Vanuit de Vernal Fall nog een stuk verder doorgelopen naar de Nevada fall. Weer een mooie waterval maar niet zo indrukwekkend als de Vernal fall.

Op advies van de ranger de andere route teruggelopen in plaats van de gebruikelijke route waar iedereen overheen loopt. Nu loop je niet tussen een grote meute naar boven maar ben je meer een met de natuur. Helaas was deze route vele malen langer dan gedacht. Nikki en Fenne klaagden niet en stapten stevig door.

Na deze wandeling naar Mirrow Lake gelopen met het uitzicht op de Half Dome, deze wandeling viel wat tegen. Na 6 kilometer weer terug bij de bus om toch nog maar naar de Lower Falls te gaan en dat was een supergoed besluit!!!  Op het pad net na het uitstappen van de bus liep er ineens een beer over het pad in een woord GEWELDIG!!! Dat was geheel onverwacht met alle mensen die hier rondlopen. Het pad dat we moesten volgen naar de Lower Fall liep recht richting de kant die de beer was opgegaan, we waren dus al op ons hoede waarop Fenne ineens roept "een beer". Echt niet te geloven er zat een baby beer op de boomstam een stukje van ons vandaan en even later kwamen ook nog mama en groter broertje of zusje nog aangelopen. Niet te geloven al op twee momenten beren gespot. Helemaal vol van deze ervaring lopen we verder naar de waterval, deze was mooi maar kon toch niet tippen aan de eerste waterval.

Na deze wandeling met de bus terug naar de auto om naar huis te rijden. We stappen uit de bus en zien dat de lucht heel apart gekleurd is een soort van bruin, roze, paars en we roken een brandlucht. Ohh jeetje, toch niet weer een bosbrand? Het zag er in ieder geval wel heel erg bijzonder uit. De zon was ook helemaal rood gekleurd. Geprobeerd om dat te fotograferen maar kreeg de kleur er niet op.

Nikki wilde het liefst z.s.m. het park uit i.v.m. de brand de angst dat we mogelijk vast kwamen te zitten. Met de auto rijden we richting de uitgang, voor ons zien we op de weg een opstopping van auto's. Ik merk al vrijwel meteen de grote beer op in het gras die daar op zoek was naar eten. Inmiddels staat er achter ons een hele file aan auto's, waarna we maar weer door zijn gereden. Een stuk verder zien we een signaleringsbord staan waarop staat vermeld dat de weg die wij moeten nemen naar het hotel is afgesloten,  tegen beter weten in rijden we toch maar verder. We moeten toch bij het hotel komen! Gelukkig is de weg vrij toegankelijk.

Bij het hotel navraag gedaan naar de reden dat de weg was afgesloten net na het hotel. Bleek dat er net weer een nieuwe bosbrand was ontstaan, maar dat we veilig zouden zitten in het hotel, dat hopen we dan maar...

In het hotel was er helaas geen WiFi en ook de databundel die we hadden gekocht werkte hier niet. Kids balen...jammer genoeg kon ik dus ook niet het verhaal van vandaag posten met de mooie foto's.

Statistieken van vandaag: 105 verdiepingen naar boven gelopen en 17 km gewandeld, nu de voetjes omhoog en net een zeer goed belegde bbq pizza gegeten. Wil niet weten hoeveel calorieën dat zijn... 😉

Morgen nog een dagje Yosemite NP om eind van dag naar Monolake te gaan bij het plaatsje Lee Vining.

1. Renate:
    24 juli 2022
    Wat een ervaring hè!! Super gaaf!! Leuk om s’ochtends wakker te worden met jullie verhaal!!
  2. Wendy:
    24 juli 2022
    Wow echt heel gaaf. Wat een avontuur met die beren. Yosemite was vanochtend hier op het nieuws. Inderdaad grote bosbrand.
    Hopelijk geen invloed op jullie reis.
    Heel veel plezier weer. Ik kijk uit naar de volgende blog