Dag 5 Yosemite NP en Mono Lake

24 juli 2022 - Willow Springs, Verenigde Staten

Vandaag om 6u weer uit ons bedje het is nog best fris buiten. Deze ochtend een simpel ontbijt met wat crackertjes en jam. We willen vandaag vroeg vertrekken naar Yosemite om te voorkomen dat we lang in de rij staan bij de ingang. In de weekenden worden er namelijk lange rijen verwacht.

Voor 7u zijn we al bij de park ingang en geen rij!!! Denk dat de Amerikanen toch liever uitslapen 😉 Bij de ingang worden op z'n Amerikaans hartelijk welkom geheten door de parkranger: "Have a great day guys". De uitzichten zijn weer fenomenaal, zeker met de opkomende zo'n, dat is dan weer het voordeel van zo vroeg opstaan. Spullen voor de zekerheid in de berenkluis gestopt, zelfs tandpasta en shampoo komen ze op af, Veel van onze bagage ging dus de kluis in, in de hoop dat die er nog zou staan als we terugkomen. Iedereen kan deze namelijk openmaken, behalve dus de beren 😀

Besloten om als eerste naar de Tuolume Grove te gaan om de reuzen seqoia's te zien. Eigenlijk wilden we naar de Maripose Grove gaan, maar deze nog nog afgesloten voor toerisme vanwege de brand die daar heeft gewoed. Na een korte wandeling van 2 km komen we de eerste seqoia tegen WOW wat een prachtige boom en dan te bedenken dat deze bomen tussen de 2000/3000 jaar oud zijn.  Er is zelfs een omgevallen boom die hol is en waar je in kunt lopen, pikke donker dus de zaklamp heb je wel nodig. Ik wilde dit wel proberen, echter de kids waren minder enthousiast. Dus hup zaklampje aan en gebukt naar binnen gegaan. Op een gegeven moment werd het wel heel nauw, dus weer omgekeerd.

In het bos zaten ook veel muggen, helaas hadden we de muggenspray in de auto liggen en zijn we flink gestoken. Weer een wijze les voor een volgende keer.

Hierna op naar de Tiogaroad we zaten bijna zonder water en er zijn hier nergens waterpunten. Op een gegeven moment zaten we een camping bordje staan, besloten om daar maar heen te rijden  aangezien we voorlopig ook geen winkels zouden tegenkomen. Genoeg drinkwater is toch essentieel met de hete temperaturen in de middagen. Op de camping moeten zoeken naar het toiletgebouw en daar alle flesjes kunnen vullen die we bij hadden. Voelde mij wel wat ongemakkelijk om hier het water te tappen, maar gelukkig kunnen we weer even vooruit 😀

We zagen bij een uitzichtpunt op een gegeven moment een hele grote zwarte rookwolk achter een berg omhoog komen. Ohhh jeetje, toch niet weer een brand? Eenmaal verder gereden kwam het hele gebied onder rook te staan en was van de uitzichten weinig meer over, echt balen. Bij Olmsted view stond een ranger om uitleg te geven. Hij gaf aan dat er inderdaad een hele grote brand woedde ten Westen van ons die gisterenavond was ontstaan en zeer snel om zich heen greep. Er zou al een gebied van 9000 hectare in brand staan. Ik denk dan aan al die prachtige dieren, echt zo triest. Plan was om wat hikes te doen bij o.m. Tuolume Meadows, maar vanwege de luchtkwaliteit (je rook ook echt een brandgeur) en de kans dat de rook over de bergen heen zou komen naar Mono Lake. Besloten om meteen naar Mono Lake door te rijden.

Na een uur rijden bij Mono Lake aangekomen, wat een merkwaardig meer is dat. Het is een zoutmeer dat een miljoen jaar geleden is ontstaan met grillige kalksteen torens, ook wel tufa's genoemd, in het water en op het land. Het heeft wel wat weg van een bovennatuurlijk maanlandschap. Aan de waterkant zitten ook duizenden vliegjes, die opvliegen wanneer je in het water trapt, waardoor er een zwerm vliegen als rook opstijgen. Heel het apart en ook wel erg vies.... we hebben het geprobeerd vast te leggen op film, maar komt toch niet helemaal over. Zoals eigenlijk voor alle foto's eigenlijk wel geldt. De grootsheid en kleuren van de natuur zijn niet te vatten in de foto's.

Na een hamburger gegeten te hebben bij de taken away doorgereden naar onze volgende accomodatie, we zagen een bijzonder stenen landschap Luc kon niet stoppen op deze plek. Ik wilde toch graag er even naartoe, dus een stuk verder de auto stop kunnen zetten en ik zou er naartoe lopen. Gezien het feit dat we voor 19u bij de accomodatie moesten zijn even erheen gerend. Stopt er een politie auto voor mij  ik kreeg het al even benauwd... hij vroeg of alles goed was, omdat ik alleen langs de kant van de weg rende 😂 Aangegeven dat ik alleen een foto ging maken, waarna hij weer doorheen en mij een fijne dag toewenst.

Bij de accomodatie zaten we in een allerschattigst houten huisje aan het beekje, dus hier nog even gerelaxed en hopen dat de rook morgen weer is weggetrokken.

Toen we bij het huisje zaten kwam een Amerikaans gezin een praatje maken en toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen, vroeg hij naar de scoop rondom "the farmers in the Netherlands". Haha, zelfs hier heeft dat dus het nieuws al gehaald.

1. Margo:
    24 juli 2022
    Wat een super dagen zeg!!!!!!🤩 Prachtige foto's ook!!!!👌