Halong bay boottocht dag 19 (donderdag 26 juli)

26 juli 2018 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

Vanmorgen moesten we weer vroeg op, we hadden niet zo best geslapen omdat het erg heet was aangezien de stroom was uitgevallen en de airco niet werkte. Om 8 uur moesten we klaar staan bij boekingskantoortje voor de boottocht naar Halong bay en Lan Ha bay. Het was bewolkt maar gelukkig wel droog. In het busje naar de boot een jong Nederlands stel leren kennen en met hen eigenlijk de hele dag op de boot een beetje opetrokken.

Eenmaal op de boot was het uitzicht fantastisch, jammer dat het bewolkt was hierdoor komt het karstgebergte toch minder mooi over. Onderweg kwamen we nog allerleri vissersdorpjes tegen. Dit waren kleine huisjes omringd kweekbakken, waar allerlei vis en schaaldieren in gekweekt werden, ook zelfs een haai.....

Na ruim een uur varen langs diverse karstformaties waarbij we foto's bleven maken, legden we aan bij een steiger van waar we gingen kajakken. De zon was inmiddels goed doorgebroken en hadden een uur de tijd om rond te peddelen. We zagen ook grot waar je onderdoor kon varen en je kwam dan in een andere baai uit. Toch best intensief dat kajakken en we waren blij dat we terug naar de boot gingen.

Daarna werd het helaas weer bewolkt en vaarden we verder naar een snorkelplaats. Echter geen koraal of visjes te zien. Luc en de kinderen gingen zwemmen, ik bleef op de boot je moest namelijk via een heel onhandig trapje terug de boot in klauteren.

Het weer was erg veranderlijk zon/bewolking/regen. Na het zwemmen begon het heel hard te regenen en werd gezegd dat we niet meer naar Monkey island zouden gaan, vanwege de zware regen, balen.... onze enige kans nog om apen in het wild te zien.
We zouden terugvaren naar de haven...☹

Gelukkig klaarde het weer op en gingen we toch nog naar Monkey island, hier zaten leuke aapjes, die absoluut niet mensenschuw waren. Ook heel veel babyaapjes. Echt grappig om te zien hoe ze ruzie maakten en door de bomen zwierden.
Op de top van Monkey Iemand zou je een spectaculair uitzicht hebben, poging gewaagd om naar boven te klimmen, maar halverwege toch maar gestopt het werd zo rotsachtig en we zagen het niet zitten om nog veilig naar boven te komen. Bij het strand zat nog een kleine slang, echt heel schattig. Hij was een kleine 30 cm.
Na Monkey island terug naar de haven en het hotel.
Meteen een ander hotel geboekt in Cat Ba, aangezien we toch nog een nachtje wilde blijven, maar dan niet in het huidige hotel. We wilden gaan pinnen maar dat lukte niet omdat de stroom nog steeds was uitgevallen. Oeps en nu we hadden nog te weinig om te kunnen eten. Besloten om naar restaurant te gaan en maar 2 gerechten te bestellen wat we nog net konden betalen. Er werd gezegd dat de stroom het waarschijnlijk binnen 2 uur wel weer zou doen. En ja hoor het eten was op en niet heel veel later deed alles het weer, we konden weer pinnen al moest je lang wachten alvorens je aan de beurt was niemand had immers kunnen pinnen de hele dag. Na een half uur was Luc aan de beurt en konden we het andere eten bestellen 😀