Hoi An en My Son dag 9 (maandag 16 juli)

16 juli 2018 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Vannacht weer goed geslapen. Hadden gisteren een nieuwe kamer gevraagd in het hotel, de vorige kamer rook niet fris (....en nee dat was niet omdat er iemand naar de wc was geweest). Gelukkig deden ze niet moeilijk en kregen we een nieuwe kamer.

Na het ontbijt gingen de meiden poulen en Luc en ik met de fiets een snorkeltour/My Son tempelcomplex tour en vervoer regelen van Hoi An naar Hue.
Alles kunnen boeken en besloten om vanmiddag naar My Son te gaan met prive chauffeur. Immers er werd geen tour in de middag georganiseerd. Was prijzig maar ja je bent maar 1x in Vietnam.
Na het boeken van alle tours (oeps we zijn nu ruim 5 miljoen armer) nog lekker gezwommen in het zwembad. Is zwaar bewolkt, maar met buitentemperatuur van 32 graden is dat eigenlijk wel fijn. Anders is het veel te heet.
Om 13u worden we opgehaald voor de rit naar My Son.
Onderweg naar My Son komen we vele tempels en mooie herinneringsmonumenten tegen die de Vietnamoorlog herdenken. Verder zie je overal felgroene rijstvelden met de boeren die het land aan het bewerken zijn met de typische Vietnamese hoed, ook wel de non la genoemd. My Son is gebouwd tussen de 4e en de 12e eeuw en het staat sinds 1999 op de werelderfgoed lijst van Unesco. Het betreft een uniek tempelcomplex uit het Champa-tijdperk. Net als veel andere tempels in Azië is ook My Son een bouwwerk om Mount Meru, de heilige berg, te eren. Door de oorlog zijn er helaas veel bouwwerken gesneuveld maar in 1981 hebben de Vietnamezen nog 15 tempels kunnen renoveren. Het hindoe heiligdom is een groot complex, bestaande uit meer dan 79 religieuze gebouwen, onder andere tempels en torens die onderling verbonden zijn door ingewikkelde ontwerpen van rode baksteen. Het belangrijkste gebouw is de toren die gebouwd is als woonplaats voor de goden, met name Shiva. Door de oorlog zijn er helaas veel bouwwerken gesneuveld, met name bij het bombardement uit 1969 door de Amerikanen ten tijde van de Vietnamoorlog heeft veel schade aangericht. Je ziet op sommige plekken nog de kraters die de nommen hebben geslagen op het My Son terrein. Zij hebben My Son gebombardeerd omdat hier ook de Vietcong gelegerd was. Je mocht ook niet buiten de paden gaan, omdat het een voormalig mijnenveld is. Het tempelcomplex was nog mooier dan dat we eigenlijk hadden verwacht, zeker omdat het gelegen is in de jungle. Je hoort allemaal vogels zingen en kikkers kwaken er zouden daar ook apen zitten. Helaas hebben we die niet gezien. In het stadje ook nog een tempel gezien waar net een ritueel bezig was, waarbij een priesteres op een gigantische gong sloeg en onder die gong zat iemand met zijn hoofd half in de gong te bidden. Zag er wel mysterieus uit.. Verder nu naar de andere kant van de rivier gegaan daar had je een night bazaar. En lichtsculpturen, waardoor we een beetje het Glow gevoel kregen. Tegen een uur of 9 wederom een giga regenbui helemaal uit het niets. Gelukkig waren we nu beter voorbereid en hadden we de paraplu's bij ons. Het regende echter zo hard dat we zelfs met paraplu's nat werden. De hele straat stond weer blank en wanneer er een auto doorheen reed ontstond er een hele vloedgolf over de stoep. Nadeel van deze buien is dat de kakkerlakken allemaal uit het riool omhoog kwamen. Nikki deed zowaar een soort van regendans ondersteund met klaaglijk gegil en deed haar best om de kakkerlakken te ontwijken 🦗🦗. Ook vandaag weer twee dikke ratten gezien, vakantie is een ware exposure therapie voor Nikki.

1. Margo:
    16 juli 2018