Sapa bergtrekking dag 24 ( dinsdag 31 juli)

31 juli 2018 - Sapa, Vietnam

Gisteren een reisdag gehad en eigenlijk geen bijzonderheden meegemaakt. De busrit naar Sapa van ruim 6 uur was heel mooi. In Sapa zelf nog een hotel gezocht. Vanochtend op tijd uit bed om de tas voor de trekking in te pakken. We nemen maar heel beperkt spullen mee, omdat we het de hele dag mee moeten sjouwen. Volgens eigenaar hotel hoefden we geen laarzen aan omdat de zon scheen..., nou dat hebben we geweten 😦
We werden met een busje opgehaald bij ons hotel en werden in het centrum afgezet. Daar stonden al zeker 10 dames van de zwarte Hmong en de Zey stam op ons te wachten en zij zouden ons helpen om sommige paden veilig naar beneden te komen.
Het was wel grappig we kwamen aan en we werden leek wel meteen onderverdeeld door hen. Mijn helper was Lily, ze was 18 jaar oud en had haar zoontje van 1 maand achter op haar rug gebonden. Bleek dat ze niet naar school was geweest en Engels had geleerd van de toeristen. Ze had nog een dochtertje van 2 maar zij was thuis. Ze was al getrouwd toen ze 15 jaar oud was.
Al vrij snel ging het helaas regenen en werden de paden naar beneden een grote modderige glijbaan en was het zo fijn dat zij je hielpen om veilig naar beneden te komen. In het begin deed je nog veel moeite om je schoenen enigszins schoon te houden. Al vrij snel had ik de hoop opgegeven aangezien we door 15cm diep modder moesten waden een bergrivier moesten oversteken. Ik sopte in mijn schoenen. Gelukkig waren we om 16u bij de homestay en konden de voetjes even rusten en hebben we de schoenen en sokken grotendeels schoongemaakt.
De omgeving maakt echt alles goed, wat was dit mooi!!! Ondanks de regen in de ochtend hebben we zo genoten van het uitzicht en de bijzondere beleving door de hulp van deze vrouwen en die zo lief aan het einde van de tocht een hartje hadden gemaakt van varen. Uiteraard was het natuurlijk wel de bedoeling dat we bij haar wat borduurwerk kochten. De nodige tasjes gekocht, deze zijn door deze vrouwen met de hand geborduurd. Na de lunch nog een uur lopen naar het volgende dorpje waar onze homestay was. Onderweg werden we vergezeld door de Zao stam vrouwen, paraplu tegen de zon werd voor ons opgehouden. Uiteraard dienden we weer aan het einde bij hun borduurwerk te kopen, pffff. Homestay was een eenvoudige woning met een slaapzolder met matrassen en klamboes. Van onze groep van 12 personen hadden alleen wij en Reut (Israëlische vrouw van 27) een tweedaagse trekking geboekt. Bij de homestay gezamenlijk gegeten met de familie opa, oma, vader moeder de 3 kinderen en wij. Eten was goed, voor het eerst bamboescheuten gegeten en een soort van tuinboomtjes met een hele aparte smaak. De maaltijd werd afgesloten met happy water. Soort van gestookte rijstdrank, echt niet te drinken zo sterk. 's Avonds nog een spelletje gedaan en rond 22u gaan slapen.