Op weg naar Hue via Marmerbergen en Hai Van pas dag 11 (woensdag 18 juli)

18 juli 2018 - Hue, Vietnam

Vanmorgen weer op tijd uit bed. We werden immmers opgehaald voor de rit naar Hue met als tussenstop Marmerbergen, Hai Van pas, Lagune en Suoi Voi oftewel Elephant spring. Ontbijt was weer goed, maar we zijn de cd die al 4 dagen op repeat staat onderhand wel beu (Titanic, Glen Madeiros en titel song love story). Iets voor 9 uur was de chauffeur er al en konden we gaan. Eerste bestemming: Marmerbergen, waarvan de heuvels bestaan uit marmer en zandsteen. Ngu Hanh Son is de Vietnamese naam voor de Marmerbergen en betekent ‘Bergen van de 5 elementen’.
Elke berg vertegenwoordigt een element van de kosmos en is daar ook naar vernoemd: Hoa Son (vuurberg), Moc Son (houtberg), Kim Son (metaalberg), Tho Son (aardeberg) en Thuy Son (waterberg). De bergen hebben een aantal grotten, die als boeddhistische tempels zijn ingericht. We moesten een stuk naar boven klimmen over een uit de rots gehakte trap en met die hoge luchtvochtigheid liep het zweet over je rug en waren mijn haren zo nat dat het leek of ik net had gedoucht. Het was nu ongeveer 30 graden en volgens onze chauffeur kon het in deze periode makkelijk 40 graden worden. Op de berg een mooie tempel met pagode bezocht en boeddha beeld. Daarna verder klimmen, rotsen waren erg glad, had denk ik ook te maken met de zware regenval van afgelopen avond. Helaas ook heel veel muggen. We werden helemaal lek geprikt. Eerst nog een kleine grot bezocht, waar je dieper de gangen in kon gaan, maar gezien tijdgebrek en claustrofobie van Nikki en mij, dit dan ook niet gedaan. Hoogtepunt zou de Huyen Khong grot moeten zijn, dit zou een indrukwekkende grot moeten zijn met een hal van 30 meter hoog en door gaten komt het zonlicht naar binnen. De rook die er binnen hangt (door de vele brandende wierookstokjes) tovert alles om in een mystieke sfeer. Nog naar het uitzichtpunt gegaan maar dat viel wat tegen.
Hierna weg vervolgd naar de Hai Van pas, deze weg zou door 'Top Gear' betiteld zij tot top 10 van mooiste wegen. Uitzicht was mooi, maar zo bijzonder was het in onze ogen ook weer niet. Een paar keer onderweg gestopt, op het moment dat je uitstapte voelde je meteen de klamme warmte van buiten. Dan is een auto met airco toch wel erg fijn.
Na de Hai Van pas naar een lagune gegaan, waar veel oesterkwekerijen waren. In het winkeltje dat daar ook zat werden ook vele parels verkocht. Als laatste stop naar Suoi Voi, een soort van watervalletje die over grote keien naar beneden stroomde en waar je in helder water kon zwemmen. Hier even gezwommen, water was heerlijk koel en helder. Opeens was Nikki op de rots aan het gillen. Zat er een kleine bloedzuiger op haar voet. Deze van haar voet afgehaald, gelukkig had hij zich nog niet vastgezogen.
Hierna met de auto voor laatste stuk. Vanwege de zware regenval van de vorige avond moesten we door behoorlijke diepe plassen. Ineens lag er midden op de weg een grote slang van zeker meer dan een meter lang. Hij schoot toen snel de bosjes in.
Hierna in ruim een uur naar het hotel gereden, hier waren we aangenaam verrast door het chique hotel met een hele mooie kamer.
Kinderen hebben nog even gezwommen in het zwembad en daarna lekker gegeten bij Italiaans restaurantje.

1. Wendy:
    19 juli 2018
    Nikki moet een boek gaan schrijven.."hoe overleef ik Vietnam". die heeft al een hoop meegemaakt daar hihi. nu weer een bloedzuiger ieks..
  2. Luc &Susan Stevens:
    19 juli 2018
    Haha ja inderdaad, gisteren had Nikki bij toeval gezien dat een kip werd geslacht. Ze was helemaal overstuur en moest huilen. Echt heel zielig, is nu weer vegetarier.